martes, 2 de diciembre de 2014

ELS JOCS DE ROL EN L'ENTORN EDUCATIU

Avui a l'institut m'han demanat com activitat del curs d'accés al Grau Superior escriure un article d'opinió. Per sort m'han deixat escollir lliurement i en pocs segons ja tenia clar sobre que volia escriure. Fàcil, no? Doncs els jocs de rol en l'entorn educatiu. Es cert que entre la nostra comunitat, aquest és un tema que ja s'ha debatut i poc puc aportar que no s'hagi dit anteriorment, però el seu destí és un altra. Aquest article serà llegit per joves de 12 a 18 anys, potser no saben que són els joc de rol o tenen por de preguntar-ho i volia que la comunitat educativa del meu centre, també en fos partícip de la meva reflexió i opinió sobre l'ús que li poden donar com eina educativa. Qui saps si en pot sortir alguna cosa de profit. 

Para terminar, quiero pedir disculpas a todos aquellos que no entiendan el catalán. La actividad era de la asignatura de Lengua Catalana, pero en cuanto pueda pienso traducir el texto.    

ELS JOCS DE ROL EN L’ENTORN EDUCATIU

Primer que tot cal definir que és el rol i que és un joc de rol. Poden semblar el mateix, però realment hi ha una gran diferència.
Segons el Diccionari de la Llengua Catalana, el rol és: “Un model de comportament que, en una societat determinada, s’espera d’una persona en relació amb el seu estatus.”  Ja ús puc assegurar que és una definició molt curta i insuficient. Cal doncs fer una recerca una mica més llarga, a veure que diu el Diccionari de la Real Acadèmia  Espanyola o també conegut com RAE. Segons ells el rol és: “de l’anglès role, paper d’un actor i originari del francès rôle.” Però ens deriven a una variació de la paraula, que ens porta a la definició de joc i a la desambiguació ­­~de rol, en que es refereix a “Aquell en que els participants actuen com personatges d’una aventura de caràcter misteriós o fantàstic”. Casi ho tenim!

Els jocs de rol van aparèixer fa temps immemorials, si tu que amb llegeixes també hi has jugant, si més no a un aspecte concret d’aquests tipus de jocs, el que diem rol en viu. Ara et preguntar, quan he fet alguna cosa així? Fes memòria, de petit jugant a policies i lladres, pirates, o quelcom qualsevol altra interpretació d’un personatge que no fossis tu... exacte, sense saber-ho erets un jugador d’un tipus de rol, en un estat molt bàsic, però tot té un principi. De tota manera, en aquest article, vull parlar dels joc de rol que es juguen al voltant d’una taula, amb uns daus específics, paper, llapis, goma i molta imaginació.

Aquesta manera de jugar va agafar molta fama als anys 70, sobretot amb la revifada de l’aparició de la Trilogia de El Senyor dels Anells i un senyor que es deia Gary Gygax va crear un dels sistemes amb més renom, el conegut com Dungeons & Dragons o també D&D.
Aquests jocs es basen en la descripció d’una situació física en un entorn fictici, on els jugadors interpreten personatges de diferents tipus que poden interactuar amb l’entorn que es descriu i canviar els esdeveniments que són narrats per la persona que dirigeix el joc. Normalment es necessiten un mínim de dos persones per jugar, personalment el número perfecte de persones són cinc i un sisè que dirigeix la partida, interpretant el món per els jugadors (descriu que passa al seu voltant, interpreta a la gent que no són el jugadors, planteja reptes, etc).
Però els jocs de rol no són només una varietat d’oci, poden ser molt més que això, de fet, la meva opinió és que poden ser una eina molt important dins els sistema educatiu. I com pot ser possible si estem parlant d’un joc?
S’han fet estudis per respondre a la pregunta si els jocs de rol poden ser una eina educativa i en molts centres ja s’utilitzen com a tal. Els seus beneficis són molt variats i nombrosos, com per exemple:
Ø      L’automotivació
Ø      Col·laboració i treball en equip.
Ø      Potencia el diàleg i les habilitats socials.
Ø      Valors viscuts com empatia, tolerància, presa de decisions.
Ø      Motiva la lectura i la memorització.
Ø      Càlcul mental, etc.
Tots aquest beneficis i molts altres es realitzen en un entorn lúdic i distés que milloren l’aprenentatge i sobretot el fan significatiu per l’alumne. També permet al professor o educador conèixer els seus alumnes d’un altra manera i detectar les seves necessitats específiques i per tant treballar-les des de la dinàmica del joc.
En el joc de rol es pot potenciar el interès per les matemàtiques, la llengua pròpia o estrangera, la història, etc. Fen ús de les situacions narrades en les partides per treballar aquestes competències bàsiques de l’escola tradicional.

No vull entrar en detalls que farien allargar-se molt l’article, només dir que si he despertat la teva curiositat, no perdis l’oportunitat de provar-ho un cop com a mínim. Faràs nous amics, coneixeràs altres maneres d’oci, viatjaràs a llocs impossibles amb la teva imaginació i creu-me, és molt fàcil.

I ja per acabar, només dir que la definició d’un joc de rol no la trobaràs en un diccionari o en aquest article d’opinió. Per saber la resposta, només cal conèixer la pregunta. ¿Com es juga? I jugar és la manera de baixar directament per el cau del conill i descobrir el País de les Meravelles. T’atreveixes?